Køkken køb hos HTH Glostrup

Da vi første gang havde dialog med ABC-huse (vedr. en anden grund) kunne vi vælge mellem HTH køkkener og Vordingborg køkkener, men da vi skulle indgå aftalen, var dette ændret til kun at omfatte HTH. Vi tog stadig kontakt til Vordingborg køkkener, for de havde et udtrækshøjskab, som vi synes var smart, men her var holdningen at vi kunne komme med de tegninger som HTH lavede. Det fandt vi ikke rimeligt overfor HTH, så dem blev her vi lagde ordren på over 200.000,-, desværre må vi i bagklogskabens klare lys sige. Her kan du læse om vores erfaringer med HTH Glostrup og så kan du jo danne dig din egen mening om, hvorvidt du vil handle der, eller et andet sted.

Da vi gerne ville have styr på tingene i god tid og undgå stress og forhastede beslutninger kontaktede vi Line Sejersen fra HTH køkkener i Glostrup allerede 8 uger før vi skulle lægge den endelige bestilling. Vi fik hurtigt aftalt et møde med Line Sejersen, men derfra måtte vi rykke igen og igen for tegninger, påpege fejl, få nye tegninger og det endte med at vi måtte sidde i en bil på vej på ferie i udlandet og træffe beslutningerne, absolut ikke optimalt!

Efter køkkenet er fuldt monteret skal der så installeres de hårde hvidevarer, vi også har bestilt gennem Line Sejersen og HTH Glostrup, her viser det sig at Line Sejersen ikke har taget højde for at vi har bestilt en ekstra høj opvaskemaskine, så da den skal monteres, så støder den på underkanten af bordpladen. Der var to ting min kæreste meget gerne ville have i køkkenet, den ene af dem var den ekstra høje opvaskemaskine. Det er altså rigtig surt at opføre et hus til over 2 millioner og så kan man ikke få det som man ønsker og har drømt om, fordi andre klokker i det – Der var to løsningsmodeller, den ene var at hæve afmontere bordpladen og alle elementer og hæve disse 3 cm, det ville koste et par dages arbejde og skulle gøres i weekenden for at vores byggeri ikke skred. Den hældte vi til, men da HTH Glostrup skulle bekoste ændringerne, kunne vi godt mærke at det var Line Sejersen imod, bl.a. med argumenterne om at bordpladen vil blive for høj og vi var ikke høje mennesker i forvejen. Hun blev så noget stille, da jeg spurgte, hvorfor hun så ikke indledningsvis havde spurgt om vi skulle sænke den, så den passede til vores højde? Hun foreslog i stedet den anden løsning, at ombytte opvaskemaskinen til en med normal højde. Det endte vi med at gå med til mod at få spejle og lamper til badeværelserne, det var dog ikke uden brok fra hendes side af, men allerede her havde jeg fået nok af hendes ringe håndtering af vores handel og sagde at så kunne hun bare henvende sig til sin chef og forklare om den håndværker regning, der ville komme for hævning af bordplade og elementer. Vi vurderer at HTH Glostrup sparede over 12.000,- på at vi valgte løsning nr. 2 og siden denne episode fik vi endnu ringere service og bliver mere afvist end imødekommet, når vi henvender os, mere om det senere…

Den ene af de hårde hvidevarer stod på gulvet den første måned vi boet i huset, nemlig emhætten, da Siemens ikke havde noget monteringskit til saksespær lofter på lager. Det er naturligvis ikke HTH Glostrups skyld, men da den så endelig kommer finder tømreren ud af at den kan vi ikke bruge, da den går fra 20 til 45 graders hældning og vi har, som Line Sejersen er blevet oplyst, 15 graders hældning indvendig. Så vi har altså betalt 800,- og ventet forgæves i 1½ måned på en enhed vi ikke kan bruge til noget som helst? Tømreren foreslår at når han alligevel skal lave en klods på 5 graders hældning så kan han lige så godt lave en på 15 i stedet, så kan vi returnere monteringskittet, men det vil Line Sejersen på forespørgsel ikke tage retur, da det er pakket ud?

Efter et par måneder i huset finder vi ud af at vi i vores affaldsskab, som består af 3 mindre spande i halv højde af skabet, godt kunne bruge en skuffe øverst i skabet, hvis det er muligt? Line Sejersen foreslår at jeg smutter over til den HTH, der ligger i Kirstinehøj i Tårnby, 3 km fra vores bopæl og får set de løsninger, der er, så kan jeg ringe til hende derfra. Fint, jeg kigger derover og får vist en skuffeløsning, der passer os. Jeg ringer Line Sejersen op, og jeg fortæller at det er sådan en løsning vi gerne vil have til vores affaldsskab, hun beder om at snakke med gør-det-selv manden, og indformerer ham om, hvad vi skal bruge. Jeg skal betale kontant for varen, underligt nok fuld pris, der er simpelthen ingen rabat mere for som Line Sejersen siger “ordreren er lukket”. Jeg siger at jeg synes det er en underlig service at give til kunder, der har lagt over 250.000,- i deres butik på, men sådan er det bare. Det skal dog blive værre med servicen, for da jeg kommer hjem med skuffen og samler den, så viser det sig at den er 2 cm for kort i bredden, jeg har fået en med hjem til et skab med sideåbning (så der er gjort plads til hængslerne til lågen) og ikke til et affaldsskab (der har skinner i bunden). Jeg ringer til Line Sejersen, men det er så mit problem… for jeg har jo åbnet pakken og samlet skuffen, men det er man ligesom nød til for at opdage at de har leveret noget forkert? Når jeg gentagende gange har sagt at det er til et affaldsskab, så forventer jeg naturligvis at de udleverer til præcist sådan et skab, hvis der findes flere forskellige løsninger, men endnu engang udstiller Line Sejersen fra HTH Glostrup sin inkompetence og manglende sans for god kundeservice!

Nu er det så montering af nye køkkenbordplader, der er blevet fremsendt efter en reklamation den er gal med. Vi har købt nogle 6cm tykke laminatbordplader, der allerede efter en måned havde mistet den første flig på 4-5×2-3mm i samlingen mellem det vandrette og lodrette stykke, efter 3 mdr. havde vi 3 af den slags plus flere ridser rundt omkring, bestemt ikke den hårdføre kvalitet vi havde forventet og betalt over 25.000,- for i alt (incl. vask). Til sammenligning havde den 15 år gamle laminat bordplade vi havde i vores gamle lejlighed een skramme! Jeg har vendt problematikken med både HTH og Kvik køkkener på Kirstinehøj og vist dem billeder af skæring og samling, samt laminat sprængninger, HTH mente ikke det var en acceptabel kvalitet, Kvik kaldte det sjusk og dårligt arbejde, men overfor Line Sejersen fra HTH Glostrup har jeg gentagende gange måtte gøre opmærksom på den ringe kvalitet, igen i Maj 2011, hvor det langt fra imødekommende svar fra Line Sejersen er at “jeg ikke kan komme med den slags henvendelser efter et halvt år”, hertil spørger jeg hvor lang tids garanti er der på produkter fra HTH? Det ender med at Line Sejersen modvilligt får sendt en HTH konsulent ud til os, der pudsede ridserne væk og “voksede” de steder laminaten er sprunget af, så det ikke længere er åbenlyst synligt, men det kan stadig ses. I øvrigt har konsulenten uden at informere os skrevet i en rapport at laminat fejlene er selvforskyldt, hvilket det på ingen måde er og vi aldrig har snakket med denne om! Derudover mente vi der var skæringsfejl ved samlingerne, så pladerne ikke er samlet tæt. Det skulle tømreren tage sig af fik vi af vide? Da tømreren havde været forbi, havde kigget på det og samlet dem i top og bund, så gaber den stadig lidt i midten, det mener Line Sejersen så er tømrerens fejl? Igen går jeg i rette med hende, en tømrer kan ikke stramme en 6cm tyk bordplade, så den strækker sig på midten og slutter tæt. 9/8-2011 klager jeg så skriftligt og udbeder mig en kreditnota på bordplade, vask, alulister og arbejdsløn, så må vi finde nogle andre, der kan levere en ordentlig kvalitet af bordplade, hvis det er den kvalitet HTH Glostrup kan levere. Så sker der noget, mindre end en måned senere, og efter kun een rykker, kommer en ny konsulent ud, denne gang fra bordplade leverandøren og uden at jeg hører ydeligere bliver jeg d. 27/9 ringet op af en fragtmand, der har nye bordplader han vil levere og han vil høre om jeg kan hjælpe med at bære dem ind, da de er ret tunge. Jeg sidder på kursus og beder ham aftale leverance med ABC-huse, så vi samtidig får booket håndværkere til montering mv, så vi ikke skal have bordplader stående i ugevis, da tunge bordplader og en nysgerrig pilfinger af en pige på 1½ år er en skidt kombination. Efterfølgende har jeg rykket for planlægning af montering hos ABC huse, hvor Jan Füchsel d. 2. november på vores 1 års gennemgang siger at han mente at den lå hos HTH, da de har leveret et produkt behæftet med fejl og har accepteret en reklamation. I slutningen af oktober har vi fået leveret bordpladerne og har dem i skrivende stund (April 2012) opmagasineret i vores ene værelse. Jeg har flere gange gjort Line Sejsersen fra HTH Glostrup opmærksom på at der ikke er leveret alu lister med, første gang da jeg modtager pladerne, allerede her er Line Sejersen fremme med at “sagen er lukket” og jeg skulle have henvendt mig med det samme, hvilket jeg så informerede om at det gjorde jeg sådan set også, da jeg har fået pladerne leveret i samme uge, jeg rykker også flere gange for montering af køkkenbordpladerne, herefter bliver henvendelsen syltet. Undervejs formår Line Sejersen fra HTH Glostrup at fortælle mig at det er helt ekstraordinært at vi har fået nye bordplader og det er fin service…? I februar 2012, efter at ABC-huse er gået konkurs, der kan Line Sejersen fra HTH Glostrup pludseligt informere mig om at hun har lavet en aftale med Michael Madsen fra ABC-huse om at ABC-huse skulle stå for monteringen af bordpladerne (problemet er bare at i slutningen af oktober måned, hvor jeg modtager bordpladerne, der arbejdede Michael Madsen ikke længere for ABC-huse), så jeg beder hende dokumentere den aftale, så jeg kan fremvise den, når jeg skal lave en skadesanmeldelse til forsikringsselskabet, den vil hun sende til mig pr. e-mail. En uge senere d. 27/2-2012 rykker jeg for den påståede aftale:

“Da vi snakkede sammen tirsdag i sidste uge lovede du at du ville sende den mail dialog du og Michael Madsen fra ABC huse havde haft, så vi kan dokumentere overfor forsikringsselskabet at HTH køkkener ikke mener de skal bekoste udskiftningen af de nye bordplader, der er fremsendt efter vores reklamation.
Hvis HTH køkkener endvidere mener at de alulister, der er limet på bordpladerne er vores eget problem, når de ikke kan genbruges, så bedes du fremsendte et tilbud på, hvad det vil koste at anskaffe nye, så vi ligeledes kan dokumentere udgiften overfor forsikringsselskabet.”

Hun svarer d. 2/3-2012:

“Jeg beklager at jeg ikke har mulighed for at sender mail korrespondance, da det er mail imellem min kunde og jeg.”

og fremsender samtidig et “tilbud” på levering af alu lister til kr. 2.535,- heller ikke her er der rabat. Jeg spørger i en mail Line Sejersen fra HTH Glostrup om jeg skal forstå det sådan at man argumenter for ikke at skulle betale for montering af bordplader med at der forefindes en aftale med ABC huse om at ABC huse står for den omkostning men vil ikke dokumentere at den aftale eksisterer. Der er naturligvis aldrig kommet et svar…

Man må konstatere at holdningen hos Line Sejersen og HTH Glostrup tilsyneladende er:

  • at det skal koste kunden i størrelsesordenen 15.000,- at få monteret nye bordplader, der er fremsendt som følge af en reklamation, hvilket igen vil sige at man har accepteret at man ikke i første omgang har leveret en vare, der lever op til standarden, men det er altså efterfølgende kundens problem, og at evt. andre ting end køkkenbordplade, der ikke kan genbruges fra den gamle bordplade, det er sørme også kundens problem og må erhverves på ny, endda til fuld pris.
  • at Line Sejersen og HTH Glostrup ikke vil (læs: kan) dokumentere den påståede aftale med ABC-huse man refererer til skulle være tilstede, at påstanden fremkommer lang tid efter firmaet er gået konkurs og at den påståede aftale er ikke blevet nævnt de første gange vi har rykket for montering.
  • at HTH Glostrup henviser til aftaler med konkursramte kunder, som de ikke vil dokumentere findes og at kunden samtidig kort og godt bliver fyldt med løgn af Line Sejersen og HTH Glostrup!
  • At HTH Glostrup ser stort på Købelovens §78 stk. 4

Konklusion: Jeg må sige at det er en underlig service HTH Glostrup giver til en kunde, der har lagt over 250.000,- i deres butik! Jeg har arbejdet mange år i vinbranchen og her gav vi folk en noget anden service, hvis de havde købt 120 fl. vin, så opnåede de den højeste rabat vi kunne give og kom de så næste gang og kun købte 3 fl. så stod vi da ikke og tog fuld pris, næh, så fik de da samme rabat som sidst, men her lever man jo også af at kunderne kommer igen. Det virker som om HTH Glostrup tænker at kunden køber et køkken og så går der rigtig mange år, før de skal have det næste. Den indstilling var muligvis en fin strategi, rent økonomisk, før Internet, Google og Facebook kom til, men i dag er den indstilling katastrofal for en virksomhed. Det sidste jeg hørte fra Line Sejersen fra HTH Glostrup var at jeg kunne ringe til hendes chef, hvis jeg er utilfreds, så nu må vi se om han har samme holdning som hende eller om han er lidt mere kundeserviceminded…

5 thoughts on “Køkken køb hos HTH Glostrup

  1. Jeg har d.d. snakket med Line Sejersens chef Poul Krarup om ovenstående og det var rart at møde lidt forståelse. Dvs. indledningvis håbede han bestemt ikke at jeg havde fået det svar jeg havde fået vedr. den fejlleverede skuffe og det lød heller ikke helt smart med monteringskittet til vores saksespær. Derimod mente han ikke at de havde gjort noget forkert i forhold til at de ikke vil bekoste monteringen af bordpladerne og han synes også de havde givet fin service ved at levere nye bordplader pr. kulance, for dem vi havde fået var der jo ikke noget galt med. Han kunne dog ikke forklare, hvordan der så kan springe en flig på størrelse med hullet i en 2 krone af allerede efter en måned. Han fastholdt også at juridisk set måtte de ikke udlevere den mail, hvori den påståede aftale om at ABC huse skulle betale for montering var aftalt. Han ville vende tilbage, når han havde undersøgt sagen nærmere… Så nu må vi se, hvad der kommer ud af det…

  2. D.d. har vi modtaget et brev fra Poul Krarup fra HTH Glostrup, hvori han fastholder at de ikke vil montere bordpladerne (trods købeloven er ret klar på det her punkt!).
    Endvidere gør han opmærksom på at bordpladen, der er skåret skævt og hvor laminaten er sprunget af 3 steder på kun 3 mdr., ikke er reklamations berettiget. Man skal altså forvente en sådan kvalitet (og service), når man handler hos HTH Glostrup.
    Endvidere skriver Poul Krarup fra HTH Glostrup at man pr. kulance har leveret nye bordplader til kunden ABC huse, hvilket er usandt, idet de er leveret til os og vi i øvrigt har indgivet reklamation direkte til HTH Glostrup! Vi må se, hvad der sker herfra…

  3. Jeg har d.d. skrevet følgende mail til Poul Krarup fra HTH Glostrup:

    Kære Poul Krarup

    Jeg har forsøgt at kontakte dig telefonisk flere gange i sidste uge og igen i går mandag uden held. Jeg har derfor vendt sagen endnu engang med Konkurrence og forbrugerstyrelsen og vi er sammen kommet frem til følgende:

    Vi har modtaget dit brev og din afvisning af vores sag, vi tager til efterretning at de af HTH Glostrup leverede bordplader, hvor skæringen er skæv og hvor laminaten er sprunget 3 steder på de første 3 mdr. øjensynligt af HTH Glostrup anses for at være acceptabel kvalitet og derfor ikke er reklamations berettiget. Vi anerkender ikke den påstand!

    Vi anerkender heller ikke at de leverede bordplader er sket pr. kulance. Omlevering sker først efter vi skriftligt d. 9/8-2011 kræver en kreditering af bordplader, vask, alulister og arbejdsløn, så vi kan købe nye bordplader af en ordentlig kvalitet hos en anden leverandør. Endvidere er der ikke leveret nye alulister, de nuværende vil bøje ved afmontering og kan ikke genbruges på de nye bordplader. Vi forventer at nye alulister bliver fremsendt inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen. jf. købelovens §78 stk. 4

    Ligeledes har vi på intet tidspunkt givet udtryk for at vi være årsag for disse skader, som det antageligt er fremført i jeres rapport, vi anerkender altså ikke denne påstand, der kun ved et tilfælde er kommet til vores kendskab.
    Vi vil gerne understrege at når vi bruger over 25.000,- på nye bordplader til et nyt hus, så behandler vi naturligvis disse med stor omhu, hvorfor vi også allerede efter første skade efter kun en måned gjorde jer opmærksomme på første skade.

    Vi understreger at køber ifølge købeloven skal have afhjulpet manglen uden omkostninger. En montering af bordpladerne vil koste os en væsentlig omkostning i omegnen af kr. 15.000,- og vil bryde med princippet om §78 stk. 4 om at Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen.

    Da vi har henvendt os allerede i primo januar 2010, et år før ABC-huse gik konkurs, og i først i slutningen af september får leveret nye bordplader, anser vi ikke afhjælpning og omlevering er sket indenfor rimelig tid, ligesom at var den langsommelige process sket indenfor rimelig tid, så havde vi i god tid inden ABC-huses konkurs haft en afklaring på om enten af ABC-huse eller HTH selv skulle montere bordpladerne uden udgift og uden uden væsentlig ulempe for køberen – Den langsommelige behandling fra HTH Glostrups side er altså en direkte årsag til at vi i dag står i et monterings dilemma. Vi anerkender ikke at HTH Glostrup er uden skyld og ansvar i dette dilemma.

    HTH Glostrup påstår første gang d. 21/2-2012 og uden at dokumentere denne, at have en aftale med ABC-huse vedr. montering af bordpladerne. Vi anerkender ikke denne udokumenterede aftale og finder det betænkeligt at en sådan aftale først bliver omtalt for os, flere måneder efter ABC-huse er gået konkurs. En sådan aftale er afvist af Jan Füchsel, ejer af ABC-huse allerede d. 2/11-2011, på det tidspunkt er han eneste tilbageværende repræsentant for ABC-huse. At HTH Glostrup først flere måneder senere, og efter ABC-huses konkurs nævner en sådan aftale virker påfaldende.

    Vi anerkender endvidere ikke at det skulle være juridisk grundlag for at nægte at fremvise den påståede aftale, det vil hverken overtræde dataloven, persondataloven eller brevhemmeligheden. Såfremt HTH Glostrup fastholder at en sådan aftale findes bedes i dokumentere denne og den paragraf i mener i kan påberåbe jer.

    Du har endvidere i vores samtale af 4. juni 2012 givet udtryk for at du bestemt ikke håbede vi var blevet afvist, da vi kom retur med en udtræksskuffe, der var bestilt til vores affaldsskab, men det udleverede var til et skab med sideåbning. Den sag har du ikke forholdt dig til i brevet, hvilket undrer os. På baggrund af dit udsagn d. 4/6-2012, samt almindelig forretningsmoral og service forventer vi at blive krediteret kr. 492,75, da fejlkøbet skyldes ringe rådgivning og bestillingsfejl af Line Sejersen.

    Du gav i samme telefonsamtale også udtryk for at det ikke var for smart at vi havde ventet 1½ måned på et emhætte monteringskit til vores saksespær og da det kom ikke kunne bruges da hældningen i vores loft er på 15% og monteringskittet var til 20-45% hældning, og at Line Sejersen heller ikke her ville tage det forkert indkøbte, på hendes anvisning, retur. Dette har du ikke forholdt dig til i brevet, hvilket undrer os. På baggrund af dit udsagn d. 4/6-2012 samt almindelig forretningsmoral og service forventer vi at blive krediteret kr. 795,00, da fejlkøbet skyldes ringe rådgivning og bestillingsfejl af Line Sejersen.

    Vi ser frem til at høre fra dig.

    Med venlig hilsen
    Anneliese Lundberg Hörmann og Kim Stegenborg Madsen
    Moselundvej 5
    2770 Kastrup

  4. Jeg har i dag fået svar fra Poul Krarup, hvor han fastholder deres skriftlige besvarelse og føler de har strukket sig langt i og med de har leveret os nye bordplader uden beregning. Det er selvfølgelig fint, hvis der _ikke_ er tale om en reklamation, vi mener så bare at 3 laminat sprængninger på 3 måneder på spritnye bordplader _er_ reklamations berettiget, det er ikke det man forventer, når man betaler over 25.000,- for nye bordplader inkl. vask.

    Emhætte og udtræksskuffe forholder han sig slet ikke til, så det spørger jeg tilbage til i mailbesvarelse til Poul Krarup og skriver at jeg sætter pris på et svar i dag (da vi skal på ferie)

  5. Jeg har intet hørt fra Poul Krarup, så jeg ringer ham op. Indledningsvis vil han slet ikke snakke mere om sagen, men da jeg igen spørger ind til, hvorfor han sidst vi snakkede kunne give mig ret i at behandlingen i forbindelse med udtræksskuffe ikke var heldig, men derfra ikke at ville til at tage skuffen retur, så fik vi åbnet dialogen og fik en ganske fornuftig snak (igen). Da jeg fortalte at jeg kun havde et skab, med sideåbning og at der i det var… en vask, hvorfor den er helt og aldeles ubrugelig, så bad han mig fremsende regningen, så ville han kreditere skuffen. Han var tilsyneladende blevet informeret om at Line Sejersen slet ikke var involveret i handlen, hvilket er helt og aldeles usandt!

    Vi fik også en fornuftigt snak om ansvar for montering af bordpladerne, hvorfor han mente de ikke var og hvorfor jeg mente de var, bl.a. fordi Codan i går fortalte mig at HTH er underleverandør og dem ville de gå efter, hvis de accepterer ommontering som en del af byggeforsikrings anmeldelsen, men også fordi HTH ikke vil dokumentere den påståede monteringsaftale med ABC-huse, der først kom mig for øre flere måneder efter ABC-huse gik konkurs. Jeg forklarede ham også stille og roligt at så jeg den påståede aftale, som Line Sejersen selv har skrevet hun har på mail (så den kan hun ikke løbe fra at have sagt), så ændrede min opfattelse af HTHs service sig en del, men indtil da der virker det forsat belejligt sært at man først omtaler den påståede monteringsaftale flere måneder efter ABC-huse er gået konkurs, men ikke alle de gange Line Sejersen og jeg har snakket om det, før konkursen. Poul Krarup vil undersøge det juridiske og sende mig den omtalte mail, hvis det er ok juridisk, hvilket jeg ikke kan se skulle være et problem, idet offentliggørelse af breve sendt til en kan kun blive et problem, hvis man
    enten overtræder en eller anden form for tavshedsaftale, eller man er i
    strid med Straffelovens §264d:
    § 264 d. “Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, der
    uberettiget videregiver meddelelser eller billeder vedrørende en andens
    private forhold eller i øvrigt billeder af den pågældende under
    omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden.
    Bestemmelsen finder også anvendelse, hvor meddelelsen eller billedet
    vedrører en afdød person.”

    Da en monteringsaftale næppe indeholder en tavshedsaftale med et nu, konkursramt firma, så synes ingen af delene at være tilfældet her.

    Jeg må sige at Poul Krarup er en fin mand at snakke med og det er lidt synd for ham at han er landet i denne sag, som er kommet til før han er blevet ansat.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Validering * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.