Analyse af ADACs Tesla vs. Mercedes rapporter

15/10-2018 af Kim "Emax" Lundberg Stegenborg Madsen

Er en Tesla grønnere end en Merdeces diesel? Den berygtede ADAC (tysk motororganisation) rapport fra 2016 var fyldt med fejl og blev, allerede da den blev udgivet, betragtet som misinformation, blandt elbil folket og bilentusiaster med viden om elbiler, af adskillige grunde. I dag giver det absolut ingen mening at henvise til denne rapport dels grundet den konstante udvikling indenfor bilbatterier har sænket udledning af CO2 i produktionen betragtligt, og dels at det samme gælder for strøm, der i højere og grad laves på vind, sol og vand energi. I 2017 var gennemsnitet for en kWh i Denmark på 181 gr. CO2.(2) og Teslas Gigafactory i Nevada forventes at være CO2 neutral ultimo 2019 - Til den tid vil den bruge 200.000 solceller, med totalt 70 MW til at producere 252 GWh om året(8)

Desværre deler og henviser folk stadig 2016 rapporten, men ikke nok med det, ADAC har i marts 2018 lavet en ny "analyse"(1), hvor de store elbiler åbenbart koster 20T CO2 at producere, uden dokumentation for, hvordan de kom frem til det tal, og så kigger de kun på de 150.000 km, så diesel bilen meget belejligt ser grønnere ud end den i virkeligheden er. Det er derfor har jeg lavet denne side og analyse, for vi er nød til at have ordenlig debat, på reelle tal og ikke misinformation! Her er en hurtigt konklusion på min analyse til dig:

Du skal køre mindre end 44.000 km i en Tesla Model X for at være grønnere end i en Mercedes!

Hvad er der galt med rapporterne? Adskillige ting: I denne analyse ser jeg på emission af batteri produktion og kørsel, med 2017 data.

I det første diagram antager jeg at et 85 kWh Tesla batteri koster 6T CO2 at producere og at der ingen CO2 udledning er for at producere en Mercedes. Jeg har benyttet de officelle data som Mercedes oplyser(5)

Mercedes

Model / Variant WLTP max. CO2 Emissionen kombineret WLTP min. CO2 Emissionen kombineret
E 220 d Saloon 169 g/km 137 g/km
GLE 350 d 4MATIC SUV 246 g/km 231 g/km
AMG GLE 63 4MATIC SUV 350 g/km 343 g/km

Tesla

Model CO2 per km
Tesla Model X 45 g/km
Tesla Model S 40 g/km
(Reelt forbrug, 4.5 & 5 km per kWh i gennemsnit over 1 år)


Det er ret tydeligt at Teslasen er grønnere end AMG GLE 63 allerede efter 20.000 km, ikke 500.000 km!:

Model Km break even(ca.)
AMG GLE 63 4MATIC SUV 20.000
GLE 350 d 4MATIC SUV 32.000
E 220 d Saloon 61.000

Men hvad nu, hvis vi siger at bilerne kører 500.000 km? Det var her ADAC påstod Teslaen endelig ville være grønnere. Diagrammet viser en ret andeledes virkelighed:

Model Tons CO2 udledning efter 500.000 km
AMG GLE 63 4MATIC SUV 171.5
GLE 350 d 4MATIC SUV 114
E 220 d Saloon 68.5
Tesla Model X 28.5
Tesla Model S 26

Konklusion: Mercedes diesel bilerne er 2.5 til 6.5 gange så slemme for miljøet som Teslaerne.

Og husk på at CO2 er ikke det eneste forurening en diesel bil udleder, de udleder også partikler, som en ikke gør.
Du kunne også overveje det faktum at ofte så oplades Teslaer på solenergi fra hjemmet (i mit tilfælde har vi 4 kWh solceller på taget af vores hus) eller på SuperCharger (f.eks. har Køge SuperCharger 105 solceller på taget), så i virkeligheden er CO2 tallet for strøm til Teslaerne laver end de tal jeg har brugt i mine beregninger.

 


 

I diagrammet regner vi også med at diesel bilen udleder det samme per km. fra start til den skrottes, det er ikke tilfældet for en diesel bil, der vil blive slidt og performe dårligere med tiden, hvilket leder til højere CO2 udledning.

Ligeledes har vi heller ikke beregnet at strømmen er blevet grønnere med tiden og forsat vil gøre dette i fremtiden. Alt sammen til diesel bilerns fordel... I de ovenstående sammenligninger har jeg faktisk lagt CO2 udledningen ved produktionen af strøm til Teslaernes forbrug, mens diesel bilens tank tilfældigvis var fyldt op, det er jo i grunden ikke et rimeligt sammenlignings grundlag... Det koster faktisk omkring 700gr CO2 at producere en liter diesel(9 ), men så skal vi også kigge på, hvor langt hver Mercedes kan køre på en liter diesel.

For at gøre sammenligningen nem, så fjerner jeg i stedet CO2 udledningen i de nedenstående diagrammer, når Teslaerne kører siden de alligevel ikke har en udstødning. Så nu beregnes der ingen udledning på produktion af "brændstof" på nogen af bilerne.

Nu ser vi et noget anderledes resultat, temmeligt langt fra de 500.000 km som ADAC rapporten konkluderede, så enten har ADAC lavet et virkeligt skidt arbejde med den rapport eller også har udviklingen af batterier til elbiler og strøm generelt været ret bemærkelsesværdig gennem de sidste to år... Og hvis det er tilfældet, så vil elbilerne være MEGET grønnere i 2020!

Model Km break even
AMG GLE 63 4MATIC SUV 17.492
GLE 350 d 4MATIC SUV 26.315
E 220 d Saloon 43.795

Og igen hvad, hvis vi ser på en bils levetid er 500.000 km? Det var jo her ADAC mente at Teslaen endelig ville være grønnere? Igen viser diagrammet en helt anden virkelighed:

Model Tons CO2 udledning efter 500.000 km
AMG GLE 63 4MATIC SUV 171.5
GLE 350 d 4MATIC SUV 114
E 220 d Saloon 68.5
Tesla Model X 6
Tesla Model S 6

Her ser vi at Teslaerne ikke bare er grønnere efter 500.000 km, de er

11 til 28 gange grønnere end Mercedes diesel biler efter 500.000 km!

og vi har stadig ikke taget i betragtning at strømmen bliver endnu grønnere i fremtiden end den er nu eller det faktum at diesel motorer bliver mindre effektive jo ældre de bliver... Uanset hvad, det er temmeligt langt fra den konklusion ADAC kom med, synes du ikke?

Og stadig... Husk at CO2 er ikke den eneste forurening en diesel bil laver, der er også partikler, som elbiler ikke udleder.

 


 

Kilder:

(1) ADAC rapporten

https://www.adac.de/der-adac/motorwelt/reportagen-berichte/auto-innovation/studie-oekobilanz-pkw-antriebe-2018/

(2) Energi produktion i Danmark: 181 gr/Co2 i gennemsnit per kWh i 2017

https://energinet.dk/-/media/Energinet/El-RGD/QHSE-CGS/Miljoedeklarering-af-1-kWh-el-2017.pdf

(3) Tesla 85 kWh batteri koster 6T CO2 i 2017

For a large 85kWh Tesla battery weighing around 550 kg, the battery would account for 6 tons of greenhouse gas emissions. I’ve seen this as the typical scenario in many research papers but with electricity grids getting cleaner every year the data quickly falls out of date. Still, it serves as a good baseline scenario. You may have seen higher numbers reported elsewhere, but frankly they are based on old data and often use the poor metric of kgCO2e/kWh, which doesn’t hold true as energy density rapidly improves.
https://www.teslarati.com/tesla-greener-think-getting-greener-look-manufacturing/

(4) Energi produktion i Danmark i 2017

https://energinet.dk/El/Miljoedeklarationer/Hvor-kommer-stroemmen-fra

(5) WLTP udlednings data fra Mercedes

https://www.mercedes-benz.com/en/mercedes-benz/vehicles/wltp/wltp-fuel-consumption-and-emission-values/

(6) Energi produktion i Danmark ligenu

Her kan du se, hvordan strømmen produceres lige nu i Danmark. https://energinet.dk/energisystem_fullscreen

(7) Energi produktion i Danmark er under 200 gr/Co2 per kWh

https://energinet.dk/Om-nyheder/Nyheder/2018/04/07/Rekord-lav-CO2udledning-fra-danskernes-kilowatttime-i-2017

(8) Tesla Gigafactory,Nevada:

Produktion af 252 GWh om året er min egen beregning baseret på følgende data:
Nevada har 3.600 solskinstimer om året
1 KW solarceller producer 1 kWh i timen
Gigafactory har 70 MW solceller

3.600 * 70.000 = 252.000.000 kWh eller 252 GWh

(9) 1 liter diesel koster miljøet 3.4 kg/CO2

Jeg har modtaget en e-mail fra drivkraftdanmark.dk, hvor det oplyses at generelt koster en liter dielse 3.4 kg/CO2 fra oilefelt til udstødning på en bil, hvor de 0.7 kg/CO2 er selve produktion.